Slik finner du riktig Thru Axle

05.10.2025

 

En gjennomgående aksling – også kalt thru axle – er en viktig del av sykkelens ramme og hjulfeste. Den bidrar til bedre stivhet, sikkerhet og kjørefølelse, spesielt på terreng-, gravel- og landeveissykler. Men ikke alle akslinger er like. For å finne riktig modell som passer til akkurat din sykkel, må du vite noen mål og spesifikasjoner.

 

Dette trenger du:

 

Her er en enkel steg-for-steg guide:

Hvis akslingen er merket

info thru axle.jpg

  1. Ta ut den eksisterende akslingen
    Start med å skru ut akslingen fra hjulet – enten det er foran eller bak. Dette gjør det enklere å ta mål, ofte står nyttig informasjon trykket direkte på akslingen.
  2. Se etter trykk eller gravering på selve akslingen. Det kan stå noe slikt som:
    •    12 x 142mm M12 x 1.5
    •    12 x 148 M12 x 1.75
    •    15 x 100 M15 x 1.5
    Dette forteller deg tre detaljer, men gir deg også 2 oppgaver;
    •    Akslingens diameter (f.eks. 12 mm eller 15 mm)
    •    Lengde (f.eks. 142 mm, 148 mm, 110 mm, 100 mm), dette er selve bredden på navet og gir ikke svaret på den totale lengden.
    •    Gjengestigning (f.eks 1.0, 1.5, 1.75)
    •    Oppgave 1: Mål lengden på selve gjengene
    •    Oppgave 2: Mål lengden på hele akslingen

 

Mål akslingen hvis den ikke er merket

Mål thru axle kopi.webp

Hvis du ikke finner noen markeringer, må du måle manuelt. Du trenger fire mål:

  1. Totale lengde i millimeter
    Mål den rette delen av akslingen – ikke regn med hode eller eventuelle koniske deler.
  2. Totale lengde med gjenger i millimeter
    Mål fra der gjengene starter til den slutter på akslingen.
  3. Diameter
    De fleste moderne sykler bruker 12 mm bak og 15 mm foran, men mål med skyvelære for å være sikker.
  4. Gjengedimensjon (Thread Pitch)
    Dette er det mest kritiske målet. Det finnes ulike varianter som 1.0 mm, 1.5 mm og 1.75 mm. Har du ikke en gjengemåler, anbefaler vi å bruke en annen god måleenhet som skyvelære eller tydelig meterstokk. 

gjengediameter.png

Vær obs på spesialsystemer

Noen sykler bruker spesielle akslingssystemer, som:

  • R.A.T. (Rapid Axle Technology) – f.eks. på eldre Canyon-sykler
  • Mavic Speed Release
  • Naild eller Syntace-akslinger

Disse krever egne akslinger og følger ikke nødvendigvis standardmål.

 

Ekstra tips før du bestiller

  • Ikke mål navbredden – akslingens faktiske lengde er alltid lengre enn navet, fordi den går gjennom rammen.
  • Bruk kun akslinger med korrekt gjengestigning – feil gjenger kan ødelegge rammen.
  • Hvis du trekker tilhenger (som Thule eller Burley), kan du trenge en annen aksling enn standard som er montert på sykkelen.

 

MEKKEHJELPEN

Se mekking steg for steg i mekkeserien MEKKEHJELPEN på vår youtubekanal.

Vi oppdaterer fortløpende med nye mekkevideoer - abonnér og hold deg oppdatert! Gi oss en tommel opp og kommenter gjerne dersom du liker videoene våre.

TIL KANALEN