Shimano XTR M9200 er her
Shimano lanserer nye XTR M9200 Di2 – trådløse komponenter med lynrask og presis giring, solid konstruksjon og et forbedret bremsesystem.
Shimano bygger videre på sin arv av innovasjon og ingeniørkunst med lanseringen av det nye, helt trådløse Di2 XTR M9200-systemet for terrengsykler. Det kompromissløse Di2-systemet leverer Shimanos presise og lynraske elektroniske giring, samtidig som slitestyrken er forbedret i alle komponenter.
Den nye gruppen er utviklet for å tåle påkjenningene fra hard og krevende sykling – og er Shimanos mest solide drivverk hittil. Her får du mer intuitive ergonomiske løsninger, forutsigbar bremsekontroll og nye tilpasningsmuligheter som alle syklister kan sette pris på.
- Helt trådløs Di2-plattform – Nytt og redesignet Di2-system med presis og rask giring i en trådløs løsning for maksimal ytelse og pålitelighet
- Robust drivverk – Konstruert for å tåle slag og påkjenninger i løypa, og gi deg trygghet på sykkelen
- Intuitiv ergonomi – Betjeningsenheter som ligger naturlig i hånden, med flere justeringsmuligheter så du kan holde fullt fokus på stien
- Forutsigbar bremsekontroll – Forbedret kraft og jevn bremsemodulering, selv under varierende temperaturforhold
- Større valgfrihet – Flere komponentalternativer og Di2-funksjoner som kan tilpasses ulike terreng, kjørestil og prestasjonsbehov
Robust drivverk – konstruert for å tåle juling
XTR M9250-bakgiret med SHIMANO SHADOW ES-teknologi er mer robust enn noensinne, med et kompakt design som ligger tett inntil rammen. Stabiliseringsmekanismen er integrert i girkroppen og reduserer eksponerte flater, slik at giret lettere glir av steiner og røtter – og unngår unødvendige støt i teknisk terreng.
Når uhellet først er ute, absorberer giret støtet, og Shimanos automatiske gjenopprettingsfunksjon sørger for at det straks går tilbake til riktig posisjon.
Bred linkstruktur, slitesterk karbonplate, beskyttende underside og solide trinser gjør bakgiret ekstra motstandsdyktig.
Teknologi i bakgiret – utviklet for ytelse og holdbarhet
- Lavprofil-design – SHIMANO SHADOW ES-teknologien gir et kileformet girdesign som reduserer frontflaten og eliminerer kanter som lett kan hekte i steiner og røtter.
- Automatisk gjenoppretting – Giret absorberer slag fra underlaget og returnerer automatisk til korrekt posisjon, slik at girskiftene fungerer som de skal videre.
- Ekstra solid konstruksjon – Bakgiret har brede og godt avstivede lenker, samt solide trinser som beskytter mot rusk og gir høy slitestyrke.
- Ny kjedestabilisering – Et nytt system med to fjærer gir høyere kjedespenning, bedre kjedegrep og sikrere kjedeføring.
- Batteribeskyttelse – Batteriet sitter godt beskyttet inne i selve bakgiret. Det holder seg på plass i røft terreng, men er fortsatt enkelt å ta ut for lading.
- E-MTB-versjon tilgjengelig – Den kablede E-MTB-modellen RD-M9260 henter strøm direkte fra elsykkelens hovedbatteri, og støtter både FREE SHIFT (girskift uten tråkk) og AUTO SHIFT (automatisk giring mens du trår).
RD-M9250 – Trådløst bakgir
- SHIMANO SHADOW ES-teknologi
- Presis, trådløs giring
- Robust konstruksjon med beskyttelsesplate
- Solid trinseoppsett
- Avtakbart og oppladbart integrert batteri
- Lang cage RD-M9250 SGS for bruk med 10–51T kassett
- Medium cage RD-M9250 GS for bruk med 9–45T kassett
RD-M9260 – Bakgir for E-MTB
- SHIMANO SHADOW ES-teknologi
- Kablet bakgir for el-MTB
- Konstant strømtilførsel fra elsykkelens batteri
- AUTO SHIFT-teknologi
- FREE SHIFT-teknologi
- Lang cage SGS
- 12-delt RD-M926012 for HYPERGLIDE+
- 11-delt RD-M926011L for LINKGLIDE
CS-M9200-12 – Kassettalternativer
- Jevnere og mer slitesterk giring under belastning
- 12-delt HYPERGLIDE+
- MICRO SPLINE
- Optimalisert for lav vekt og høy slitestyrke
- Kassettalternativer: 9–45T og 10–51T
Kranksett
Det nye XTR M9200-kranksettet gir økt styrke og pålitelighet for sykling og ritt på aller høyeste nivå.
Kranksettet leveres i to varianter – én optimalisert for lav vekt, og én for ekstra slitestyrke – og benytter Shimanos velprøvde HOLLOWTECH II-teknologi.
Resultatet er en ny balanse mellom stivhet og vekt, med ekstra fokus på å tåle slag og påkjenninger.
FC-M9220 – Kranksett for sti og enduro
- Slitesterkt kranksett for sti og enduro
- Spesialutviklet aksling for enduro gir stiv kraftoverføring og tåler slag
- Velprøvd HOLLOWTECH II-konstruksjon
- Standard Q-faktor på 176 mm
- Krankarm-lengder: 160, 165, 170, 175 mm
- Kjedelinje: 55 mm
FC-M9200 – Kranksett for XC
- Lett kranksett for XC-sykling og ritt
- Velprøvd HOLLOWTECH II-konstruksjon
- Smal Q-faktor på 168 mm, tilpasset XC
- Krankarm-lengder: 165, 170, 175 mm
- Kjedelinje: 55 mm
Intuitiv og forbedret ergonomi
I samarbeid med Shimanos interne testteam, kjent som Skunk Team, har ingeniørene finjustert gir- og bremseergonomi i XTR M9200-serien.
Bremsehendene er utstyrt med Shimanos ERGO FLOW-teknologi og har fått et nytt design der dreiepunktet er flyttet nærmere styret. Det gjør at hendelen følger bevegelsen til fingeren mer naturlig når du bremser. Hendelens form er også justert med et asymmetrisk og lett oppadgående design, som møter fingeren i en mer naturlig vinkel. Resultatet er en mer aggressiv kjørestilling, jevnere vektfordeling og bedre kontroll i krevende terreng.
Bremsehendel utviklet for sti og enduro
Når kraft og konsistens teller, leverer BL-M9220-bremsehendelen varig ytelse. Den har en redesignet SERVO WAVE-kurve som bygger opp bremsekraft jevnt – men raskt – og passer perfekt til sti- og endurosyklister.
Den nye ERGO FLOW-hendelen gir jevn returhastighet uansett temperatur, takket være en nyutviklet mineralolje med lav viskositet som flyter jevnt gjennom systemet, selv i store temperaturvariasjoner.
Sammen sørger disse teknologiene for stabil bevegelse i bremsekaliperen, noe som gir pålitelig bremsekraft og presis modulering – selv under krevende forhold.
BL-M9220 – Bremsehendel for enduro og sti
- ERGO FLOW-teknologi
- Jevn SERVOWAVE-bremsekurve
- Lavviskøs olje som holder seg stabil over et bredt temperaturområde
- Nærmere dreiepunkt og oppadbuet hendel for en mer naturlig bremsebevegelse
- Ny justeringsskive for rekkevidde på hendelhuset
- Kompatibel med I-SPEC EV
BR-M9220 – Bremsekaliper for enduro og sti
- Firestempels kaliper med stempler i to ulike diametre
- Bremseklosser med kjøleribber og anti-klapre-design
- Hydraulisk bremsevæske med lav viskositet
- Kalipertetninger med jevn returhastighet
- Énstykket kaliperdesign for optimal stivhet og lav vekt
BL-M9200 – Bremsehendel for XC
- Lett konstruksjon med hendel i karbon
- Bremsehovedsylinder i magnesium
- Hydraulisk bremsevæske med lav viskositet
- Kompatibel med I-SPEC EV
BR-M9200 – Bremsekaliper for XC
- Lettvektsdesign med to stempler
- Varmebestandige stempler i resin
- Hydraulisk bremsevæske med lav viskositet
- Post mount-feste
- Kalipertetninger med jevn returhastighet
Hjul og nav
De nye XTR M9200-komponentene kompletteres av Shimanos imponerende lette og slitesterke karbonhjul for terrengsykling. Hjulene leveres i to varianter: en ultralett XC-utgave og en mer robust enduroversjon. Begge har nav med oppdatert nav-design som gir enklere vedlikehold og bedre tetning mot smuss og fukt.
WH-M9220 – Enduro / Sti
- Slitesterk 29-tommers karbonfelg for slangeløst oppsett
- Hookless-felg med 30 mm innvendig bredde for å redusere deformasjon og punkteringer
- Slitesterke eiker i rustfritt stål
- Tradisjonell 28-hulls oppbygning
- Inngrepsvinkel på 3,5 grader
- Lavere motstand når du triller
- MICRO SPLINE boss
- CENTERLOCK-skivebremsfeste
WH-M9200 – Lettvekts XC-hjul
- Lett 29-tommers karbonfelg for slangeløst oppsett
- Felg med krok (hooked) og 29,6 mm innvendig bredde
- Lettvekts eiker i titan
- 24-hulls rette eiker (straight pull)
- Inngrepsvinkel på 3,5 grader
- Lavere motstand når du triller
- MICRO SPLINE boss
- CENTERLOCK-skivebremsfeste
HB-M9210 og FH-M9210 nav
Shimanos nye M9210-nav har oppdaterte lager og tetninger for enklere vedlikehold og bedre ytelse. Tetningene er optimalisert for å redusere rullemotstand, samtidig som de effektivt holder vann og smuss ute – noe som gir lavere vedlikeholdsbehov over tid.
FH-M9210 har en forbedret Direct Engagement-frinavkonstruksjon med en inngrepsvinkel på 3,5 grader, lavere motstand når du triller og lettere vekt.