Ny sykkelslange? Se her!

16.01.24

Klør du deg i hodet når du skal velge sykkeslange?

Det er ikke rart!

 

Det finnes utallige forskjellige sykkelslanger på markedet, og det er ikke alltid like lett å vite hvilken slange en skal velge. Les vår guiden vår som gjør det enklere for deg å velge riktig sykkelslange

 

Sykkelslanger er vanligvis laget av butyl, latex eller TPU og er på innsiden av dekket på sykkelen, pumpes med luft og kan noen ganger punktere, men er heldigvis enkle å erstatte eller reparere. Sykkelslanger er enkle, men essensielle - med mindre du sykler med slangeløst oppsett, trenger du alltid sykkelslange. Det finnes mange forskjellige sykkelslanger på markedet og det er derfor viktig at du velger riktig sykkelslanger for sykkelen du benytter og for hvordan du sykler. 

 

Men hvordan velge riktig sykkelslange til dekket mitt?

Sykkelslangen må passe inni dekket, unngå at den er for strekt eller for slakk - det kan forårsake punktering. Finn ut hva som er viktig for deg. Sykler du landeveissykkel og er opptatt av vekt, velg en lett sykkelslange. Sykler du downhill og er opptatt av å ikke punktere, velg en sykkelslange som er motstandsdyktig.

 

Hvilken størrelse bør sykkelslangen være?

Terrengsykler, barnesykler, landeveissykler - de har alle forskjellig størrelser på hjulene og trenger forskjellige sykkelslanger. For å gjøre det hele litt mer komplisert brukes det to forskjellige størrelsessystemer - tommer og ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation).  Terrengsykkelhjul måles i tommer mens øvrige sykler som landevei, hybrid og CX mm. måles i ETRTO. Disse dimensjonene står vanligvis på dekksiden, som er første stedet man undersøker når man skal finne riktig dekkstørrelse:

  • Terrengsyklenes dimensjoner vil f.eks være 26x1,75". Hvor 26 er dekkets diameter målt i tommer og 1,75" er dekkets bredde målt i tommer. Noen sykkelslanger står det f.eks 26x1,75-2,5", da kan denne brukes inni dekk som er 26" i diameter og er mellom 1,75-2,5" bred. 
  • ETRTO som brukes på blant annet landeveissykler, CX og hybrid vil gi dimensjoner som for eksempel 18-622. Hvor 18 er bredden på dekket målt i millimeter og 622 mm dekkets diameter. Noen sykkelslanger står det f.eks. dette på: 18/25-622 mm. Da kan denne sykkelslangen brukes på dekk som er 622 mm i diameter og er mellom 18-25 mm bred. 

 

ETRTO sykkelslange størrelse landevei, artikkel.jpg

 

Sykkelslangens tre forskjellige ventiler

Det benyttes tre forskjellige typer ventiler i sykkelslangene; prestaventil, bilventil og dunlopventil.

  • Bilventil. Sykkelslanger med bilventil benyttes vanligvis på dekk med lavere trykk som på barnesykler og terrengsykler. Bilventilene har en kjerne som er fjærbelastet, og tappen i midten av ventilen trykkes ned for å slippe ut luft fra røret. Fjærmekanismen holder ventilen stengt. Bilventil er det som oftest er standard på nye sykler. Disse og dunlopventilene kan brukes om hverandre. 
  • Prestaventil. Prestaventil benyttes vanligvis på dekk med høyere trykk som på f.eks. landeveissykler. For å pumpe i eller tømme en prestaventil må toppstykket skrus av slik at ventilkjernen fritt kan bevege seg. I denne høytrykksventilen er det lufttrykket som stenger ventilen og deretter lukkingen av toppstykket som holder den stengt. Prestaventil er tynnere enn bilventil/dunlopventil og vil ikke passe i samme ventilhull på felgen. Prestaventilen kommer i ulike lengder og varierer ut fra hvor bred felgen er. Standard på vanlig lavprofil felg er som regel 40-42 mm. 
  • Dunlopventil. Dunlopventil brukes sjelden på moderne sykler. De ser ut som en krysning mellom bilventil og prestaventil, men med en bredere nedre del, etterfulgt av en krage of med en smal toppseksjon som presta. Siden felghullet er det samme for hjul med dunlopventil og bilventil er det enkelt å erstatte de eldre dunlopslangene med den mer moderne varianten. 

 

Velg riktig lengde på ventilen

Sørg for å ha passende lengde på ventilen. Det viktigste er at ventilen strekker seg gjennom felghullet og har fortsatt nok ventilstamme på utsiden til at pumpen passer på. Vi selger også ventilforlengere som gjør ventiltilpasningen enklere. 

 

Materiale

Markedets tre hovedtyper er butyl og latex. Butyl er den vanligste sykkelslangen og blir som regel brukt som standard i nye sykler. Butyl er sterk og motstandsdyktig, og finnes i relativt lette versjoner for de som er ute etter vektbesparelser. Sykkelslange av lateks er noe mer forutsigbar de de er litt mer fleksibel enn butyl, og slangen tilpasser seg raskt til dekkene når de endrer form under svinger og ved sammenstøt. Lateksslange har generelt en tynnere vegg, noe som gir åpenbare vektbesparelser. De har også lavere rullemotstand og er raskere. Men til tross for alle fordelene er det også viktig å kjenne til ulempene med lateks. Lateks reagerer dårlig på kontakt med enkelte oljer og fett, så her må man være forsiktig på et eventuelt verksted, i tillegg er de skjøre og lett å rive i stykker når de settes inn. Lateks er og mer gjennomtrengelig enn butyl som gjør at de ikke holder like lenge på luften og krever hyppigere pumping. Men til tross for lateks' ulemper, er de raskere og lettere og er vel verdt investeringen om du driver med konkurransesykling. 

 

MEKKEHJELPEN

Se mekking steg for steg i mekkeserien MEKKEHJELPEN på vår youtubekanal.

Vi oppdaterer fortløpende med nye mekkevideoer - abonnér og hold deg oppdatert! Gi oss en tommel opp og kommenter gjerne dersom du liker videone våre.

TIL KANALEN