LEGGE STYRETAPE PÅ LANDEVEI OG GRAVEL SOM EN PROFF

11.04.2022

Hvordan legge styretape som en proff

 

Før ny styretape legges er det lurt å gjøre en inspeksjon av komponentene på styret. Sjekk at gir og bremser fungerer som de skal. Dersom de ikke gjør det bør en vurdere å bytte wire og strømper før en legger ny styretape. Nå er muligheten til å justere hendlene på styret tilgjengelig dersom nødvendig/ønskelig.

Dette trenger du:

Vi anbefaler også bruk av mekkestativ, da dette gir deg en god arbeidshøyde og forenkler jobben. Mekkestativ er veldig praktisk ved alt vedlikehold og reparasjon på sykkel. 

Klargjøring

1. Sjekk at gir- og bremse-strømpene sitter godt og er plassert i fremre del av styret for å unngå konflikt med hendene når man holder i styret. Dersom strømpene ikke har rett plassering fjern tape som holder strømpene og tape strømpene på nytt i ønsket posisjon.

2. Finn ønsket avslutningspunkt for styretapen på styret. Marker avslutningspunkt med en til to runder elektrikertape. Hvor du ønsker å avslutte er individuelt og her finnes ingen fasit.Styretape 1.jpeg

3. Dra tilbake hettene på gir- og bremsehendlene slik at disse ikke kommer i konflikt når man legger styretapen rundt innfestning til gir- og bremsehendel.

4. Kapp to gode lengder med elektrikertape som du senere vil bruke til å tape enden av styretapen når man har kommet til avslutningspunktet.

Legge styretape

Start alltid å legge styretapen nederst på styret i bukken. Man velger hvilken retning styretapen skal ligge utfra hvordan hendene presser når rytteren ligger i bukken. Når en ligger i bukken vil hendene presse utover fra styret. På høyre siden vil man derfor starte med å legge styretapen med klokken, mens på venstre siden legges styretapen mot klokken.

På toppen av styret ønsker en at styretapen blir lagt i motsatt retning i forhold til hvordan tapen ble lagt i bukken. Dette på grunn av at hendene vil presse styretapen bakover når man holder på øvre del av styret. Retningen styretapen legges i endres i overgangen fra bukken til toppen av styret.

Styretape 2.jpeg

1. Enkelte styretaper har lim på baksiden som er beskyttet av en papirfilm. Dersom styretapen du legger har dette fjerner du deler av papirfilmen fra styretapen før en starter å legge styretape på undersiden av styret mens en holder styretapen i strekk. Pass på at en får ca. halve bredden av styretapen utenfor styret på den første runden en legger, overlapp med startpunktet til styretapen før en starter å legge styretapen i vinkel opp mot gir- og bremsehendel. OBS! Husk å legge styretapen i riktig retning som tidligere beskrevet.

Styretape 3.jpeg

2. Når du har lagt styretapen en runde i vinkel, stopper du og installerer endepluggen som medfølger i pakken sammen med styretapen.

Styretape 4.jpeg

3. Fortsett å legg styretapen videre oppover styret, hold god strekk hele veien. Sjekk og følg med på at delen av styretapen med lim treffer mest mulig av styret og ikke overlapper med styretapen som allerede er lagt. Sjekk samtidig at det ikke blir glipper på undersiden av styret. Avstanden blir mindre på innsiden av bukken mens styretapen legges oppover mot gir- og bremsehendel.

Styretape 5.jpeg

 

Styretape 6.jpeg

4. Når en har lagt styretapen opp til gir- og bremsehendel brukes den korte delen med styretape som fulgte med i pakken. Denne tapes rundt gir- og bremsehendel feste. Sjekk at den korte styretapen ikke kommer i konflikt med hettene på gir- og bremshendlene. Hettene har små gummi tapper som skal passe inn i selve hendelen. Er det konflikt her vil hendelen få buler og ikke ligge optimalt. Er den i konflikt kappes den korte styretapen der tapp og tape kommer i konflikt.

Styretape 7.jpeg

5. Fortsett å legg styretapen, helt opp til siste runde der deler (ca 1/4) av styretapen er innpå gir- og bremsehendel. Når en skal krysse fra bukken og opp over hendelen, er det viktig at man kommer under styre og opp med styretapen på utsiden av styret for å få riktig retning på øvre del av styret. Pass på å hold god strekk hele veien.

Styretape 8.jpeg

6. Fortsett å legg styretapen på samme måte som tidligere helt fra hvor gir- og bremsehendel møter styret, legg den første runden godt inn på gir- og bremsehendel.

7. Når styretapen er lagt de første rundene etter gir- og bremsehendel er det viktig at man sjekker om det er noen konflikter mellom styretape og hetten til gir- og bremsehendel. Er den i konflikt må styretapen tas opp igjen og legges slik at styretapen og tappene på hetten ikke kommer i konflikt. Er det ikke konflikt kan en nå brette hetten på gir- og bremsehendel tilbake i normal posisjon.

Styretape 9.jpeg

8. Fortsett å legge styretapen med god strekk til den nærmer seg avslutningspunktet ved elektrikertapen du plasserte tidligere. Vær obs på å benytte den samme vinkelen hele veien. Styretapen skal klippes i vinkel for å unngå en bulket fasong og for å gi en fin avslutning.

9. Legg styretapen i samme vinkel som en har benyttet hele veien over elektrikertapen for avslutningspunktet. Bruk en skarp kniv til å lage merke i styretapen i samme vinkel som innerste kanten av elektrikertapen. Vær forsiktig å ikke bruk for mye kraft når styretapen merkes, dette for å unngå skader på styret.

Styretape 10.jpeg

10. Klipp styretapen med en saks i vinkelen en har merket med kniven i forrige punkt.

11. Legg avslutningen på styretapen rundt styret i samme vinkel som resten av styretapen ligger.

12. Benytt elektrikertapen vi gjorde klar tidligere for avslutningen til å tape rundt enden av styretapen. Pass på å få et godt feste med elektrikertapen på enden av styretapen samtidig som deler av elektrikertapen er på styret. Klipp bort deler av tapen dersom den er for lang, to til tre runder rundt for å avslutte er tilstrekkelig. Avslutt med elektrikertapen i underkant av styret for en best og finest mulig avslutning.

Styretape 11.jpeg

 

_

MEKKEHJELPEN


Se mekkingen steg for steg i mekkeserien MEKKEHJELPEN på vår youtubekanal.

Vi oppdaterer fortløpende med nye mekkevideoer - abonnér og hold deg oppdatert! Gi oss en tommel opp og kommenter gjerne dersom du liker videoene våre.

TIL KANALEN