Til kassen
Totalt: 0
Meny

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-
Mekkehjelpen

Hvordan justere mekanisk bakgir på sykkel

Hvordan justere mekanisk bakgir på sykkel

Denne guiden vil ta deg gjennom hvordan man justerer mekaniske bakgir til å gire effektivt og presist. Guiden fungerer for alle sykler med mekaniske gir fra Shimano, SRAM og Campagnolo.

Et korrekt justert bakgir vil ikke bare være effektivt og presist når du girer, men vil også gi mindre slitasje på alle komponenter i drivverket.

Alle bakgir er utstyrt med 2 grenseskruer, disse heter H- og L-skrue. Skruene hindrer bakgiret fra å bevege seg for langt innover og utover. Om man ser nøye på giret mens du girer, kan man se grenseskruene stoppe giret i hver ende av dets bevegelse. Hovedformålet med grenseskruene er å hindre kjede fra å hoppe over øverste og nederste kassettdrev.

I selve bakgiret er en fjær som presser bakgiret utover, bort fra kassetten. Det er girwiren som hele tiden holder fjæren og bakgiret i rett posisjon, når du girer til et lettere gir trekker gir-hendel til seg girwire som drar bakgiret innover, girer man til tyngre gir med gir-hendel vil den slippe ut girwire. For girwiren har man en egen hurtigjusteringsskrue for å tilpasse strekket i wire.

I tillegg til H- og L-skruen har de fleste bakgir også en B-skrue. Denne er for justering av avstanden mellom øvre trinsehjul og hvert enkelt drev på kassetten.
 

Før du starter

Før man starter å gjøre justeringer på bakgiret anbefaler vi å inspisere girøret på sykkelen din. Dette er delen som er montert mellom sykkelrammen og bakgiret ditt. Denne kan bli bøyd om bakgiret har fått noen form for slag. Er girøret på sykkelen bøyd eller skadet anbefaler vi å bytte girøret.


 

Verktøy og utstyr

Dette trenger du for justering av bakgir:

  • Unbrakonøkkel og/eller stjerneskrujern. Sjekk bakgiret på sykkelen for hvilke verktøy du behøver til justeringene.Vi brukte følgende:

Vi anbefaler også at man bruker et mekkestativ, da dette gir deg en god og ergonomisk arbeidshøyde. Mekkestativ vil også forenkle justeringen. Mekkestativ er veldig praktisk ved alt vedlikehold og reparasjon på sykkel. Til utvalget av mekkestativ.

Justere H-grenseskruen

Vi starter med å justere H-grenseskruen. Her er målet å få midten av øvre trinsehjul på bakgiret vertikalt på linje med minste drevet på kassetten. (Her må me ha bilde som vise at da er midten bakifrå.)

1. Gir opp til største krankdrev foran og minste kassettdrev bak.

2. Vil ikke bakgiret gire ned på minste kassettdrevet kan årsaken være grenseskruen eller at girwire er for stram.

  1. Skru H-grenseskruen noen runder mot klokken. Sjekk om bakgiret nå vil gire ned til minste kassettdrev mens du roterer krankarmene.
  2. Vil bakgiret fortsatt ikke gire ned til minste kassettdrev skrus hurtigjusteringen for girwiren med klokken 2-3 runder for å slakke den ut. Du skal nå komme ned til minste kassettdrev ved å rotere kranken.

3. Skru hurtigjusteringen for girwiren noen omdreininger ekstra med klokken.

4. Inspiser øvre trinsehjul på bakgir mot minste kassettdrev. Midten av øvre trinsehjul skal være vertikalt på linje med midten av minste kassettdrev når en bakfra. Er den ikke det må du justere H-grenseskruen.

  1. Skru H-grenseskruen med klokken for å justere bakgiret innover mot kassett til midten av øvre trinsehjul er vertikalt på linje med midten av minste kassettdrev.
  2. Skru H-grenseskruen mot klokken dersom du må justere bakgiret utover fra kassett til midten av øvre trinsehjul er vertikalt på linje med midten av minste kassettdrev.

5. Roter krankarmene og lytt til unormal støy fra bakgir og kjede mens du fortsatt er på minste kassettdrev.

  1. Er det ikke unormal støy fra bakgiret og kjede kan du si deg fornøyd med justering av H-grenseskruen.
  2. Er det unormalt mer støy fra bakgir og kjede er ikke øvre trinsehjul korrekt justert på vertikal linje med minste kassettdrev. Juster med H-grenseskruen til disse er på vertikal linje og dens unormale støy er borte.

    Indeksering

Neste steg er indeksering. Pass på før vi starter med denne justeringen at du har kjedet på største krankdrev foran om du har to krankdrev. Har du 3 krankdrev skal kjedet være på midterste drev.

1. Gir til ett lettere gir med girhendelen for bakgiret. Girhendelen lager klikkelyd per gir, det er viktig at du kun hører ett klikk fra girhendelen. Girer du for mange hakk og får for mange klikk fra girhendelen girer du igjen til minste kassettdrev før du prøver på nytt å kun gire ett lettere gir.

  1. Girer ikke bakgiret til ett lettere gir, girer du igjen ett hakk med girhendelen til minste kassettdrev. Skru hurtigjusteringen for girwiren mot klokken en omdreining.
    1. Prøv igjen å gire ett lettere gir (1 klikk på girhendel). Girer bakgiret fortsatt ikke repeterer du steg 1a over til bakgiret girer ett lettere gir. Husk å alltid gire til minste kassettdrev på girhendelen mellom justeringer. 
  2. Om du ikke har mer å gå på når det gjelder hurtigjusteringen for girwiren må girwire strammes. Skru da hurtigjusteringen til girwiren helt inn (med klokken)
    1. Løsne festebolten for girwire på bakgiret med en unbrakonøkkel.
    2. Stram opp girwire for hånd.
    3. Skru til festebolten for girwire. Her anbefaler vi bruk av momentnøkkel dersom du har dette for rett moment på festebolten. Om ikke du har tilgjengelig momentnøkkel kan du benytte unbrakonøkkel.
  3. Girer bakgiret to gir lettere på kassett når du kun girer en gang med girhendel (ett klikk); Gir tilbake til minste kassettdrev før du skrur hurtigjustering for girwiren en omdreining med klokken og prøver på nytt steg 1 over. Repeter til bakgir kun skifter ett gir lettere. Husk å alltid gire til minste kassettdrev på girhendelen mellom justeringer. 

2. Nå som bakgiret treffer riktig kassettdrev etter ett enkelt girskift kan vi finjustere selve giringen. Dette gjøres med hurtigjustering-skruen for girwiren. Prinsippet for denne skruen er mye likt som ved H- og L-grenseskruene. Man skrur med klokken for å justere bakgir utover, mens man skrur mot klokken for å justere bakgiret innover mot bakhjulet. Målet er også her at øvre trinsehjul skal være på vertikal linje med kassettdrevet kjedet ligger på. Lytt alltid godt etter under justering. Kommer det unormal støy fra drivverket bak mens du justerer kan dette tyde på at kjedet treffer feil på kassetten og må finjusteres.

  1. Har du unormal støy fra bakgiret, inspiser du kjedet på kassetten mens du roterer krankarmene for å se hvilken vei du må justere.
    1. Tar kjedet i siden på kassettdrev over kassettdrevet kjedet ligger på må du justere hurtigjustering for girwiren med klokken for å bevege bakgiret utover. Gjør dette mens du roterer på kranken, da vil du kunne se og høre når du har riktig justering.
    2. Hopper kjede ned fra kassettdrevet kjede skal ligge på må du justere hurtigjustering for girwiren mot klokken for å bevege bakgiret innover. Gjør dette mens du roterer på krankarmene, da vil du kunne se og høre når du har riktig justering.

5. Når man er fornøyd med justering fortsetter man å gire ett og ett gir lettere til nest største kassettdrev mens man ser og lytter etter feil. Ser eller hører man feil underveis, stopp og juster hurtigjusteringen for girwiren en kvart omdreining i nødvendig retning man ser man må justere. Med klokken for å justere bakgiret utover, mot klokken for å justere innover.

4. Når man har giret til nest letteste/største kassettdrev girer man igjen til minste kassettdrev mens du ser og lytter etter feil. Juster hurtigjustering for girwiren etter behov til man er fornøyd med justering.
 

Justere L-grenseskrue

L-grenseskruen hindrer kjedet fra å hoppe over største kassettdrev.  Målet med justering av L-grenseskruen er å få det øvre trinsehjulet på bakgiret i vertikal linje med største kassettdrev.

Før man starter med denne justeringen må man gire ned til minste krankdrev foran og gire opp på kassetten til største kassettdrev med girhendelen.

  1. Juster L-grenseskruen i nødvendig retning for å få øvre trinsehjul på bakgir og største kassettdrev på vertikal linje. Med klokken flytter bakgiret utover, mot klokken flytter bakgiret innover. Stopp innimellom justeringer og roter krankarmene for å se og lytte til feil til du er fornøyd med justeringen.
    1. Hopper kjedet over det største kassettdrevet når du girer til det letteste giret skyldes dette at L-grenseskruen er for slakk.
      1. Gir til ett tyngre gir med girhendel og sett kjede tilbake på nest største kassettdrev før du strammer L-grenseskruen noen omdreininger. Prøv på nytt å gire lettere til største kassettdrev. Repeter dette steget til kjedet ikke lenger hopper over største kassettdrev. Du kan nå fortsette med steg 1 over som er finjusteringen.

Justere B-skrue

De fleste bakgir har en fjerde justerings-skrue som heter B-skrue. Denne skruen justerer avstanden mellom kassettdrevene og øvre trinsehjul på bakgiret.

  1. Justeringen sjekker man ved å ha kjedet på det minste drevet foran på kranken og det største drevet på kassetten. De aller fleste bakgir ønsker man at avstand mellom toppen av tennene på kassettdrev og trinsehjul er fem til seks millimeter. Her kan du gjerne bruke en unbrakonøkkel med riktig størrelse (fem eller seks millimeter) for å måle avstanden. 
    1. Juster B-skruen med klokken for å øke avstanden.
    2. Juster B-skruen mot klokken for å redusere avstanden.

Etter justering av B-skruen er det smart å sjekke at justeringen av indeksering fortsatt er bra. Er indekseringen fortsatt bra er du nå ferdig med justering av ditt bakgir.

Vi anbefaler likevel at du sjekker at justeringene du har gjort er bra mens du sykler på sykkelen. Et stresset drivverk kan oppføre seg annerledes en når man justerer bakgiret på et mekkestativ.

 

 

_

MEKKEHJELPEN
Se mekkingen steg for steg i mekkeserien MEKKEHJELPEN på vår youtubekanal.

Vi oppdaterer fortløpende med nye mekkevideoer - abonnér og hold deg oppdatert! Gi oss en tommel opp og kommenter gjerne dersom du liker videone våre.

TIL KANALEN >

z