BYTTE KJEDE PÅ SYKKELEN

12.04.2022

Bytte kjede på sykkelen

Å bytte kjede i tide på sykkelen er viktig for å bevare hele drivverket og spare seg for ekstra kostnader.

Blir kjede veldig slitt vil det gi stor slitasje på kassett, krankdrev og trinsehjul i drivverket. Dette fører til at også disse komponentene må byttes raskere for at drivverket skal fungere optimalt, noe som kan bli kostbart.

Dersom du er usikker på om kjedet er slitt, har vi en egen guide for hvordan man måler slitasje: Måle slitasje på sykkelkjede

Klargjøring

Dette trenger du:

 

Vi anbefaler også at man bruker et mekkestativ, da dette gir deg en god og ergonomisk arbeidshøyde. Mekkestativ vil også forenkle jobben og er praktisk ved alt vedlikehold og reparasjon på sykkel.

 

Før demontering av kjede, sjekk om eksisterende kjedelengde er korrekt:

  1. Bytt gir til største drev foran og bak. Girene skal kunne gjøre dette samtidig som bakgiret skal ha to bøyninger. En ved hvert trinsehjul. Har ikke kjede tydelige bøyninger ved trinsehjulene er dette et tegn på at kjede er for stramt.
  2. Skift til minste drev foran og bak. Det skal ikke være slakk i kjede mellom krankdrevet og bakgiret. Øvre del av kjede skal heller ikke komme i kontakt med øvre trinsehjul på bakgiret. Er kjede slakt mellom krankdrev og bakgir må nytt kjede kortes inn med noen ledd. 

BYTTE KJEDE PÅ SYKKELEN-02.jpg

Har bakgiret korrekte bøyninger når en girer til største drev foran og bak, samtidig som det ikke er for stramt eller slakt når en girer til mindre drev foran og bak, kan en benytte det gamle kjede til å måle opp det nye.

Har det gamle kjede feil kjedelengde har vi en egen guide for hvordan man finner korrekt kjedelengde: Finne korrekt kjedelengde

For at jobben med bytte av kjede skal bli enklere, demonterer man bakhjulet. 

Demontering av kjede

Er kjede montert med kjedesplint, se etter denne splinten. Kjedesplinten vil se annerledes ut en de fabrikkmonterte splintene.
BYTTE KJEDE PÅ SYKKELEN-03.jpg

  • Skal samme kjede en demonterer brukes igjen er det viktig at en ikke demonterer den ettermonterte kjedesplinten, men en av de fabrikkmonterte splintene flere ledd bort fra den ettermonterte kjedesplinten. Dette da ledd hvor ettermontert kjedesplint er satt vil få for stor slitasje ved demontering og ny montering av kjedesplint, slik at kjede kan gi etter når en sykler.

 

  1. Benytt kjedekutteren og skru kjedepinnen inn til den får kontakt med kjede (Vær obs på at kjedepinnen går rett mot kjedesplinten).
  2. Bruk kraft og skru kjedesplinten ut fra kjede med kjedekutteren (det er helt normalt at det kommer en høy knekklyd i det kjedesplinten løsner).
  3. Fjern kjede fra drivverket.

 

Måle opp kjedelengde

Har du ikke tilgjengelig riktig lengde til nytt kjede kan en se vår egen artikkel for dette her: Finne korrekt kjedelengde

Har det gamle kjede korrekt kjedelengde som vi sjekket tidligere i guiden kan man bruke det til å måle opp lengden til nytt kjede. 

  1. Benytter nytt kjede kjedelås monterer en i kjedelåsene i det nye kjedet, og setter nytt kjede opp mot det gamle.
    1. Still opp kjedene parallelt med hverandre. Pass på at hvert enkelt ledd følger hverandre. Siden kjeder strekker seg etter bruk, må man ofte gjøre en justering ved enden for å finne riktig ledd hvor man kapper nytt kjede.
    2. Demonter fabrikkmontert kjedesplint i nytt kjede på samme måte som forklart i punkt 1 og 2 under demontering av kjede.

BYTTE KJEDE PÅ SYKKELEN-04.jpg

Montering av kjede

Enkelte kjeder er retningsbestemt, har kjede en logo eller noen form for bokstaver skal disse peke utover og ikke inn mot bakhjulet.

Fremgangsmåte for ruting av kjede med kjedesplint og kjedelås er den samme. Skal en montere kjede med splint fører en enden med ytterplatene først. Har kjede kjedelås kan en føre hvilken som helst side først, men vær obs at eventuell logo/bokstaver skal peke utover.

  1. Før kjede gjennom bakgiret. Start med å føre gjennom nedre trinsehjul. Vær obs på at en fører kjede på innsiden av tappene som krysser hvert trinsehjul.
  2. Før kjede videre over høyre kjedestag, gjennom framgir, og over minste krankdrev til de løse endene henger ned under krank og bakgiret.

 

Montere med kjedelås:

Sjekk om kjedelåsen en skal montere har en pil. Har den dette monterer en kjedelås slik at pilen går i samme retning som drivverket når en sykler.

  1. Sett kjedelåsene i kjede og monter de sammen.
  2. Bruk kjedelåsverktøyet til å presse kjedelåsene utover slik at kjedelåsen er godt festet.
    1. Har en ikke kjedelåsverktøy er et alternativ å montere på igjen bakhjulet. Før kjedelåsen mellom kassett og krankdrev. Press deretter inn bakbremsen og bruk kraft ved pedalene til kjedelåsen er på plass.
      BYTTE KJEDE PÅ SYKKELEN-05.jpg

 

Montere med kjedesplint:

Kjedesplint er vanlig på enkelte Campagnolo og Shimano kjeder. Nye kjedesplinter er lange og har to deler. Den koniske delen skal først pressen gjennom kjede for hånd, og knekkes av etter at kjedesplinten er montert.
BYTTE KJEDE PÅ SYKKELEN-06.jpg

Splintene er designet for hvert enkelt girsystem. Er kjede for 10-delt girsystem må man benytte splint som er for 10-delt kjede. Ved kjøp av nytt kjede følger korrekt kjedesplint med i pakken.
BYTTE KJEDE PÅ SYKKELEN-07.jpg

  1. Påfør litt olje på splinten og før den gjennom kjede for hånd fra innsiden og ut. Dette for å unngå konflikt mellom kjedesplint og kassettdrev. Enden av kjedesplinten man knekker av bygger en millimeter ekstra ut, og vil kunne skape konflikt mellom kjedesplint og kassettdrev dersom montert feil.
    BYTTE KJEDE PÅ SYKKELEN-08.jpg
  2. Installer kjedekutteren og skru den inn til splinten. Pass på at kjedepinnen treffer rett mot kjedesplinten.
  3. Skru videre med kjedekutteren, mens en skrur vil en kjenne motstand to steder.
    1. Den første motstanden er når splinten går igjennom den første ytterplaten på innsiden.
    2. Den andre motstanden er når splinten skal gå gjennom ytterplaten på utsiden. Stopp når det ikke lenger er motstand.
    3. Pass på at flaten på innsiden av kjedesplinten er jevn med de fabrikkmonterte splintene ved siden av. Er ikke splinten langt nok inne kan en skru den ytterligere inn, men vær obs på å ikke skru splinten for langt. På utsiden av kjede er det normalt at kjedesplinten bygger litt ekstra ut etter riktig montering. Bygger kjedesplinten ut på innsiden er mest sannsynlig kjedesplinten ikke presset langt nok inn med kjedekutteren.
      BYTTE KJEDE PÅ SYKKELEN-09.jpg
  4. Inspiser leddet og kjenn at det har god bevegelse. Har leddet god bevegelse er kjedesplinten korrekt montert, å man kan knekke av den koniske delen av kjedesplinten med kjedekutter eller tang.

 

Avslutning

  1. Monter på bakhjulet.
  2. Sjekk kjede for stive ledd mens en snurrer kranken bakover til kjede har gått en runde rundt drivverket. 
    1. Har kjede stive ledd, ser man typisk at kjede vil hoppe ved øvre trinsehjul. Har kjede dette må leddene som er stiv bøyes sideveis for å myke disse opp. 


Nå som kjede er montert på sykkelen er det forhåpentligvis ikke flere problemer. Skulle likevel kjede hoppe på kassetten eller krankdrevene tyder dette på at de slitt og bør byttes.
Før første sykkeltur anbefaler vi at en benytter en god kjedevasker med rens og en smørning.

_

MEKKEHJELPEN

Se mekkingen steg for steg i mekkeserien MEKKEHJELPEN på vår youtubekanal.

Vi oppdaterer fortløpende med nye mekkevideoer - abonnér og hold deg oppdatert! Gi oss en tommel opp og kommenter gjerne dersom du liker videone våre.

TIL KANALEN