Til kassen
Totalt: 0
Meny

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-

45NRTH Wrathchild 29 x 2,60

 

Dekkdata:

- Størrelse 29 x 2,60" (622/29” MTN)
- Casing 120 TPI
- 252 XL konkave aluminumspigger med hardmetall tupp
- Tubeless Ready Vekt 1060g +- 10 gram(målt på egen digitalvekt)
- Anbefalt felgbredde 25-40mm innvendig diameter
- Forborrede hull til piggene i knaster måler 3,5mm diameter
- 45NRTH XL konkave pigger måler 3,6 og 6,3mm

Oppsett montert på felg
30mm innvendig felgdiameter (Bontrager Line 30 Karbon) Montert slangeløst med xl Vittoria air liner 50mm. Dekket holder luft godt med Stans dekkguffe og det er ingen tegn til lekkasjer i selve casingen eller mot felgkanten. Før bruk måler dekket 62mm utvendig med 18 psi, etter noen turer på dekket måler det 64mm. Til sammenligning måler 27,5 x 3,0’’ Wrathchild 74mm på 40mm felg (innvendig mål felg) med 12 psi.
 

Bakdekket ble montert motsatt vei av anvist på dekket, altså samme vei som fremdekket. Dette på grunn av at det gir lavere rullemotstand da midtknaster har skrå oppgang på ene siden, såkalt «rapmping». Samt at det biter bedre under hard bremsing, også hvor bakdekket låses opp, på vekslende underlag. På rent snøføre og/eller hardpakket snø er erfaringen fra Wrathchild 27.5 x 3,0" at det bør monteres den veien som er anvist på dekket. Da finner jeg det bedre å kjøre med dekket «riktig vei». Dette gir bedre grep i klatringer på snø hvor underlaget er løst. Under hard bremsing eller ved låst hjul graver dekket seg (teoretisk) mer ned i snøen med ramping og knast og pigg finner feste.

Med andre ord kan dekket brukes begge veier, basert på om man ønsker lav rullemotstand og bedre bremseegenskaper på løst underlag, eller om en kan leve med litt mer rullemotstand og rulle-støy fra dekket på hardt underlag og godt grep i klatringer på løst underlag.

Dekkene ble pumpet til og kjørt med 18-19 psi bak og 15-16psi front. 83kg totalvekt rytter og utstyr.

Sykkel 14kg fulldempet Trek Fuel ex 9.8 2020 modell med fox 36 140 gaffel og 130mm dempet vandring på bakhjul.

Dekkmønsteret er det samme som på 45NRTH Wrathchild i 27.5 x 3,0". Dekkmønsteret er utformet med store avstander mellom seg og smart plassering av piggene. I sideknastene sitter det pigger i annenhver knast, noen jeg i første omgang tenkte at kunne medføre glippetak i sving på is. Dette har jeg ikke opplevd og dekkene sitter meget godt i svinger

Rytter og tester
Ti års aktiv stisyklist med fler gode turer i marka ukentlig gjennom sommer- og vintersesong. Sykler oftest tekniske blåmerkede stier og er i relativt god sykkelform til mosjonist å være. Deltar årlig på xc ritt som Ultrabirken, Terrengsykkelrittet og liknende grove terrengritt. Siste årene er det blitt deltatt på noen endruroritt rundt om på Østlandet. Har mekanikerbakgrunn og gjør det meste av service og vedlikehold på syklene selv i eget verksted. Sykler siste årene er hovedsakelig vært Trek Fuel ex i både aluminium og karbonramme. Har siden 2014 byttet til årets modell for hver sesong. Siste tiden er også en Yeti Sb 130 vært brukt til stisykling og enduroritt.

Tidligere vinterdekk som er blitt testet:

- 45NRTH Wrathchild 27.5 x 3,0"
- Schwalbe Ice Spiker Pro Liteskin 29 x 2.25"
- Schwalbe Ice Spiker Pro Liteskin 27.5 x 2.25"
- Schwalbe Ice Spiker Pro snakeskin
- Suomi Tyres Extreme 294

Førsteinntrykket av Wrathchild 29 x 2,60"

Første tur på dekket ble på delvis barfrost, før bakken hadde frosset skikkelig til. Barnålsti med innslag av røtter, steinete partier, svaberg, delvis tilfrosset myr, gjørmehull og blåholka is. Litt av hvert foruten snø. Normalt på sommer og høst kjøres grove dekk på sykkelen som Schwalbe Magic Mary eller Maxxis minion DHF front og Aggressor bak. Wrathchild er designet for bruk på snø og is, men det var gøy og en god erfaring å få prøvd dekkene under slike forhold også, da det var litt for utrygt og sykle i området uten pigger med tanke på de isete partiene.

Rett ut fra gårdsplassen merkes det at 45NRTH Wrathchild 29 x 2,60" ruller overraskende godt på grus og asfalt til å være et så stort og grovt dekk. Sammenlignet med samme dekk i størrelse 27.5 x 3,00" merket jeg tydelig at det rullet litt lettere. Jeg kan heller ikke si at jeg merket at de rullet merkbart dårligere enn Schwalbe ice spiker pro 29 x 2,25" i Liteskin.

Inn på stiene får jeg god flyt over små og middels store hindringer med de store, brede dekkene.

Det gir en traktor-liknende følelse å rulle over røtter og steiner hvor dekkene spiser opp små-slag og bærer med seg momentet over større hindringer.

Ved å tråkke og ha fokus på å holde momentet oppe så får en veldig god flyt i terrenget med disse dekkene. Det er lett å akselerere dekkene opp i fart og de ruller overraksende bra på kupert sti.

«Roll-over» egenskapene til 29+ er skikkelig kult når du holder momentet oppe, mer artig enn 27.5+ på barfrost, synes jeg. 29+ dekkene føles ikke så tunge og er lett å få opp i fart rasket og dra med seg over store hindringer og oppovercrux.

Over steiner og svaberg er det skummelt med piggdekk da du har mindre kontaktflate til dekkgummien og festet blir naturlig nok vesentlig redusert. Med dette i bakhodet og en tilpasser fart, sving og bremsing går det helt fint. Over våte og glatte klopper og broer er det ingen grunn til bekymring, gummiblandingen i dekkene er myk og sitter godt, samt at piggene finner feste i treverket. Det var utrolig gøy å suse over frosne myrer og gjennom tekniske stipartier med dekk som gir supert feste og store hjul som dundret over alt som kom foran sykkelen.

De neste to turene ble kjørt på samme stiene og i det samme området, men i kaldere vær godt med minusgrader. Alt var frosset til og det var fler partier preget av blåholket is. Etter disse turene hadde jeg mistet veldig mange pigger. Omtrent 180 pigger i bakdekket og 90 pigger i fremdekket.

Erfaringsvis må disse dekkene kjøres inn på godt på asfalt for at piggene skal sette seg bedre i gummien. Produsenten anbefaler minimum 50 kilometer på asfalt. Inntrykket er at piggene sitter litt dårligere i denne smale varianten av Wrathchild kontra Wrathchild i størrelse 27.5x3.0 som er blitt kjørt under liknede forhold foregående sesonger. Dekkene i testen ble bare innkjørt i omtrent ti kilometer på asfalt før de ble herjet med på grove stier. Dette har nok gjort at heg har mistet mye flere pigger enn normalt.

Noen knaster ble delvis revet i stykker på barfrosten, men til sammenlikning med grove terrengdekk for øvrig er dette ikke et tegn på dårlig kvalitet generelt sett, men noe som skjer med alle bløtere gummiblandinger i terrengdekk under slik ekstrem bruk som de utsettes for. Disse dekkene ble utsatt for hardkjør på grove frosne barnålstier med steiner, røtter ispartier, svaberg og frosne myrer i noen av de lokale stiene og enduroløypene vi har her i området.

Nye xl konkave pigger fra 45NRTH ble montert med Loctite 480. Dette hurtigtørkede limet sitter utrolig godt og limer godt til metall og gummi. Montere disse piggene med det dedikerte piggeverktøyet fra 45NRTH gikk lekende lett og raskt. Piggene som er blitt limt sitter veldig godt. Etter et par ukers bruk sitter også de originale piggene bedre.

Under og rett etter det første snøfallet i området fikk jeg noen gode turer på Wrathchild 29 x 2,60". Det var løs nysnø oppe på hardt underlag, is og barfrost. Dekkene var pigget opp og som nye igjen.

De store konkave piggene sitter imponerende godt på isen. Til sammenligning med Schwalbe Ice Spiker Pro synes jeg 45NRTH sine konkave pigger sitter bedre, også i svinger, men det kan også ha noe med at dekket har mye mer volum og ble kjørt med lavere dekktrykk en Schwalbe Ice Spiker Pro. Således vil dekket ha en større kontaktflate mot underlaget. 45NRTH Wratchild 29+ har 252 store konkave pigger kontra Schwalbe Ice Spiker Pro som har 400 små spisse pigger.

Gummiblandingen i dekket virker å være av en slik art at den er bløt nok til å gi godt feste på glatte underlag, med hard nok til å støtte piggene godt og ha gode egenskaper mot slitasje.

På snø og isete føre kan jeg ikke se at det har noen spesiell slitasjeeffekt på gummien og dette vil være et dekk en kan ha i mange sesonger om man holder seg til sykling på snø og is. Casingen i dekket virker solid og gjør at dekket har en "plantet følelse" mot underlaget. Det gir dekket god sidestabilitet, selv med bare 18 psi i bakdekket og 15 psi i fremdekket. Med vittoria air-linere i har ikke gjennomslag forekommet, punkteringer eller såkalte "snake-bite", hvor dekket blir klemt mellom et hardt parti på underlaget og felgkanten ved slag. Lange sykkelturer helt uten punkteringer eller ødelagte dekk er noe som absolutt gjør turen bedre og smilene større.

På løs snø over frossent underlagt gjør dekket akkurat det Wrathchild er designet for og er så langt det beste vinterdekket jeg har hatt på min sykkel. Bæreevnen på løs snø er naturlig nok ikke like god som Wrathchild 27.5 x 3,0". Denne 29+ varianten kommer lettere ned til underlaget og godt feste når det bare en noen centimeter med løs snø.

Inntrykket innledningsvis er at 29+ vil nok gjøre seg best i kupert terreng med hardt til mellomhardt underlag, slik som hardpakket snø på stier. 29+ vil rulle bedre over hindringer og sammen med lavt dekktrykk tar det opp mye småslag fra underlaget.

27,5+ har jeg inntrykk av at gjør seg bedre på løsere underlag hvor en har behov for bedre bæreevne i dekket. 27,5+ dekket synker ikke like lett ned i snøen eller igjennom det harde topplaget på snøen. Det vil ha et bredere avtrykk og kontakt mot underlaget som gjør at du får bedre grep i klatringer på løst underlag.

På isen sitter Wrathchild 29 x 2,60" utrolig godt og innbyr til trygghet og fart. Det virker ikke å være veldig stor merkbar forskjell på 29+ og 27,5+ varianten av dette dekket på isete underlag med tanke på feste. Piggene biter seg godt ned i isen. Store hjul, lavt dekktrykk og plenty med dekkvolum medfører at dekkene tar opp mye små-slag fra røtter og småstein til stien.

Det gode volumet og masse store pigger gir også ekstremt godt grep som innbyr til trygghet, fart og moro. Således synes jeg det er lettere å kjøre fort og ha det gøy på disse dekkene kontra Schwalbe Ice Spiker Pro sine til 29", som bare har 2.25" dekkbredde og også en «spinklere følese». Ice Spiker Pro sitter godt på isen det også, men wrathchild 29+ har så mange fler fordeler i dekket at etter min oppfatning dekker de bruksområdet til Ice Spiker Pro og mye mer til. Hovedsakelig på grunn av større volum som bærer bedre på snø, mer solid konstruksjon og casing, bedre grep på løsere underlag, men samtidig generelt bedre grep på is og hardpakket snø.

Mange andre piggdekk fra ulike produsenter har gode egenskaper til seg, men 45NRTH Wrathchild 29 x 2,60" har klart å pakke alle egenskapene jeg trenger til bruk på variert vinterføre inn i et og samme dekk. Hovedsakelig på grunn av stort volum, god gummiblanding, solid konstruksjon og casing. 45NRTH Wrathchild 29 x 2,60" dekker de egenskapene jeg trenger i et vinterdekk for å ha det gøy på et variert føreforhold, et godt allround terrengdekk til vinterbruk.

Wrathchild virker å ha generelt bedre grep på is og hardpakket snø enn andre dekk i samme størrelse eller som er smalere.

Wrathchild har smart plassering av knaster og pigger for maksimalt grep og lavest mulig vekt, et godt kompromiss for en kvikk og leken sykkel på vinterføre om du sykler med 29`r hjul.

Har du plass til 29.2.6 dekk på sykkelen din, er disse absolutt å anbefale!

Tester: Pål Johansen